woensdag 8 januari 2014

Column : De evolutie van stijl.


Wonen in zowat het allerkleinste dorpje van Brabant heeft zo z'n voor- en nadelen. Denk: hutten bouwen in het bos in de achtertuin, al op jonge leeftijd met vriendinnetjes zonder ouders op de fiets naar school (lees: geen verkeer) en op een dag dat je eruit ziet alsof je onder een bus hebt gelegen, kun je hier nog steeds prima de deur uit zonder een hoop mensen te shockeren. Helaas heb ik door mijn jarenlange ervaring met wonen in een klein dorp moeten concluderen dat er ook enkele nadeeltjes aan vastzitten. Ten eerste bevindt de dichtstbijzijnde H&M zich op pak en beet 15 kilometer van mijn voordeur, dus in geval van een spontane inspiratieboost kan niet gelijk gehandeld worden. Daarnaast is het motto 'Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg' waar ik in mijn eerste column al over schreef, hier geen motto maar eerder een leefwijze. Behalve met carnaval natuurlijk, dan ben je een idioot als je er nog enigszins normaal uitziet. Zo heb ik in de plaatselijke kroeg eens moeten ervaren hoe een steeds groter wordende groep niet-modeliefhebbers (om het maar netjes te formuleren) me aanstaarden als gevolg van het feit dat ik een bordeaux rode broek én blazer aanhad (wat dus enigszins leek op een pak leek). Gelukkig is dat iets waar ik al snel over heen ben gestapt: liever uniek dan één van de massa denk ik altijd maar.


Vooral het toenemende aantal fashionbloggers heeft mij er toe aangespoord om mijn eigen stijl te ontwikkelen en wat meer te durven op het gebied van mode. Al die meiden over de hele wereld die lekker aandoen waar ze zelf zin in hebben en zich van niets of niemand iets aantrekken, dat zijn nou echte powerladies! Er wordt nog weleens gezegd dat vrouwen zich kleden voor mannen, maar de fashionbloggers bewijzen maar weer eens dat het veel belangrijker is om je te kleden voor jezelf. Want in een outfit waar je je goed in voelt, kun je de hele wereld aan. Met kleding maak je een statement. Zelfs diegene die het hardst van de daken roept dat mode onzin is en 's ochtends maar wat uit de kast trekt, maakt een statement. Denk maar eens na: gedurende je hele leven is kleding iets wat een grote rol speelt op belangrijke momenten in je leven. Wie herinnert zich niet het moment dat plotseling heel de school een nieuwe outfit aanhad op de dag van de schoolfoto. Ik herinner me jongens uit mijn klas die voor de verandering eens gel in z'n haar hadden gedaan en die je gewoon niet meer terug herkende. En op die eerste date met je vriend of vriendin? Ik denk dat er maar weinig vrouwen zijn die niet van te voren hun outfit zorgvuldig hadden geanalyseerd. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Denk aan die belangrijke sollicitatie, het gala in je eindexamenjaar en bijvoorbeeld een bruiloft.

Hieronder een lijstje met de fashionbloggers die mijn stijl het meeste beïnvloedt hebben. Ejoy!

Kenzas.se
Kenza is een model, designer en fashionblogger uit Zweden. In haar outfits zie je echt iets van de Zweedse stijl terug en telkens weet ze me weer te inspireren met haar unieke stijl. Haar outfits lopen uiteen van stoer naar vrouwelijk en door middel van haar blog geeft ze je echt een kijkje in haar leven.
Het klimaat van Zweden komt redelijk overeen met dat van Nederland dus je hoeft niet naar fleurige zomerjurkjes te kijken terwijl het hier regent dat het giet.

lizzyvdligt.com
Lizzy is een Nederlandse blogger uit Amsterdam. Ze volgt momenteel een opleiding tot styliste en heeft de meest inspirerende outfitposts! Ze is zeker niet bang om aan te trekken wat ze leuk vindt en daardoor zijn haar outfits altijd origineel en zeer inspirerend. De blog van lizzy heeft me er zeker tot aangezet meer gedurfde outfits uit de kast te trekken en niet zo bang te zijn voor wat mensen van je denken!

Fashion-Fever.nl
Fashion-Fever.nl is de blog van de Nederlandse Esmee. Ik vind haar blog vooral zo leuk omdat ongeveer even oud is als mij en natuurlijk omdat ze een ontzettend leuke stijl heeft! Ze schrijft op haar blog over zowel mode als beauty en weet me iedere keer weer te inspireren.

atlantic-pacific.blogspot.com
Dit is de blog van de Amerikaanse Blair Eadie. Blair werkt als director of accessories bij Tory Burch en uploadt daarnaast bijna dagelijks haar geweldige outfits op haar blog. Ook Blair heeft me geleerd niet bang te zijn voor wat je leuk vindt, want ook haar outfits zijn allesbehalve saai. Ze heeft een hele klassieke stijl (denk: lange rokken, strikken, strepen, stippen, rode lippenstift en ga zo maar door) en hoewel mijn stijl bij lange na niet zo klassiek is, haal ik de nodige inspiratie uit haar outfits!

madamejulietta.blogspot.com
Juliett volg ik nog niet zo heel lang, maar ik ben meteen een groot fan geworden van haar blog! Ze heeft een hele uitgesproken stijl en echt alles staat haar goed! Haar stijl is over het algemeen erg stoer, maar ze weet er iedere keer toch weer een vrouwelijke touch aan te geven!

Bron foto's: pinterest.com, kenzas.se, lizzyvdligt.com, fashion-fever.nl, atlantic-pacific.blogspot.com, madamejulietta.blogspot.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten