woensdag 18 december 2013

Gezocht: Positiviteit (M/V)

De discussie rondom zwarte piet en programma’s op televisie zoals Expeditie Robinson en Holland’s got talent, lokken ons Nederlanders uit om vooral te doen waar we het beste in zijn: het geven van onze ongezouten mening. Waar iets te discussiëren valt, zijn wij Nederlanders er als de kippen bij. Wat me de laatste tijd echter steeds meer opvalt, is dat we hierin soms heel erg ver kunnen gaan.

Rockzangeres Anouk heeft dit helaas onlangs nog op een harde manier moeten ondervinden. Na het delen van haar mening omtrent de discussie over zwarte piet, werd de zangeres voor de meest verschrikkelijke dingen uitgemaakt. Er werd op z’n zachts gezegd geen blad voor de mond genomen. Ook de deelnemers van Expeditie Robinson worden niet gespaard. Als fervent Expeditie Robinson fan zit ik iedere donderdagavond om half negen op de bank om in spanning af te wachten welke complotten deze keer wel niet gesmeed zullen worden. Vorige week besloot ik eens de twitterfeed over het programma te raadplegen omdat ik toch wel benieuwd was wat mijn mede Expeditie Robinson fanaten over de wel erg spannende aflevering te melden hadden. Dit had ik wellicht beter niet kunnen doen, want opnieuw werd ik geconfronteerd met een overweldigende stroom van negativiteit. Ik zie geen noodzaak om de verschrikkelijke uitspraken hier opnieuw een platform te geven, maar om de ernst van de situatie te schetsen: zelfs de tweede wereldoorlog werd in een van de uitspraken opgenomen. Blijkbaar is het tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld om een persoon uit te maken voor alles en nog wat aan de hand van een paar slim gemonteerde videobeelden.
                Begrijp me alsjeblieft niet verkeerd, vrijheid van meningsuiting en persvrijheid zijn twee van de vele voordelen die ons landje ons te bieden heeft. Zonder vrijheid van meningsuiting zou ik deze blog nu niet eens aan het schrijven zijn! Ik geloof alleen dat negativiteit iemand nog nooit iets positiefs heeft gebracht en dat we al deze verspilde energie beter voor iets anders kunnen gebruiken.
                Een gebied waar de meningen misschien nog wel het meest uiteenlopend zijn, is natuurlijk de mode. Waar de één een outfit helemaal fantastisch vind, zou de ander het nog niet eens aantrekken al kreeg ‘ie er een fortuin voor. Punk, bohemian, classy en ga zo nog maar even door, voor ieder wat wils zoals mijn moeder het zou zeggen. Als ik aan vrijheid van meningsuiting denk, denk ik dan vooral ook aan mode. Nergens waar jij je mening visueler kan overbrengen dan met je kleding. In één oogopslag kun jij de wereld duidelijk maken wie je bent en waar je voor staat.
                Toch is dit in ons landje soms moeilijker dan het lijkt. De overheersende opinie blijkt vooral: doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg. Iedere fashionista die ooit eens met een opvallende, originele outfit de straat op is gegaan, zal dit beamen. Overal waar je komt, liggen de ongezouten meningen op de loer. Geen wonder dat we in Nederland zoveel terrasjes hebben: mensen kijken (en beoordelen) blijft onze grootste hobby. Vooral op de middelbare school is het leven van echte fashion-liefhebbers vaak niet enkel rozengeur en maneschijn. ‘Wat heeft zij nou weer aan’, is een uitdrukking die hoog in het tienervocabulaire staat.
                Zo blijkt maar weer dat de wereld raar in elkaar steekt. We beoordelen elkaar omdat we zelf ook niet altijd helemaal zeker van onszelf zijn en tegelijkertijd hangen we een geweldige outfit terug in de kast omdat we bang zijn voor de beoordelingen van anderen. Wat zou de wereld een andere plek zijn als we elkaar met wat meer positiviteit zouden overladen. Zie het als een investering: wie weet draag jij met jou complimentje wel bij aan het zelfvertrouwen van een nieuwe fashionista in spe! Ik voorzie een creatieve uitbarsting en een verrijking van het straatbeeld! En eh, hebben we stiekem weer een extra reden om die terrasjes een bezoekje te brengen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten